Bicara Permata

Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia. Sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak lagi mampu bertahan. Belajarlah memaafkan walau dirimu terluka. Berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran. Hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada Allah walau Dia tak kelihatan..Bukti kasihNya, kita wujud di dunia pinjaman, Ada sebab bila berlaku sesuatu perkara dan yakinlah Allah menguji setiap hambaNya yang mengakui keimanan kepadaNya. .Jangan terlalu banyak berkhayal untuk jadi yang terbaik kerana hidup tak semudah itu, perihal kehidupan sebagai cermin dalam menilai pengabdian yang hakiki lagi abadi..Moga lelahmu dihargai Ilahi walau dicemuh insani..

-Kata-kata pujangga-
bloguez.com

Jumaat, Oktober 30, 2009

KARAKTER SEORANG WANITA ISLAM


Semalam keluar pegi kedai buku..Diari Mukminah dah kuar...Apalagi..saye pon belilaa..memang peminat diari muslimah nii....suke sebab isi dalamnye, bukan setakat sebuah diari,tapi isi kandungannye banyak mengajak kite muhasabah diri everytime kite menulis diari..kat sini saye nak kongsikan beberape karakter wanita islam seperti yg tercatat dlm diari tu..marilaa same2 kite check..nway, kalo nak dptkan diari ni, korang sume bole dapatkan kat mane2 kedai buku dgn harga RM10.90..Berikut adalah 10 karakter seorang wanita Islam:


1. Salimul Aqidah- Bersih akidahnya dari sesuatu hal yang mendekatkan dan menjerumuskan dirinya dari lubang syirik.


2. Sahihul Ibadah- Benar ibadahnya menurut Al-Quran dan As-Sunnah serta terhindar dari segala bid'ah yang menyesatkannya.


3. Matinul Khuluq- Mulia Akhlaknya sehingga dapat menunjukkan sebuah keperibadian yang menawan dan dapat meyakinkan kepada semua orang bahawa Islam adalah rahmat bagi seluruh alam (Rahmatan Lil-Alamin)


4. Qawiyul Jismi- Kuat Fiziknya sehingga dapat mengatur segala kepentingan bagi jasmaninya yang merupakan amanah/anugerah dari Allah S.W.T.


5.Musaqaful Fikri- Luas wawasan  pemikirannya sehingga dia mampu menerima berbagai informasi serta perkembangan yang terjadi disekitarnya.


6. Qadirun a'lal Kasbi- Mampu berusaha sehingga menjadikannya seorang yang berjiwa mandiri dan tidak mahu bergantung  kepada orang lain dalam memenuhi segala keperluan hidupnya.


7. Mujahidun Linafsihi- Bersungguh-sungguh dalam jiwanya sehingga menjadikannya seorang yang dapat meningkatkan setiap kesempatan ataupun kejadian hingga menimbulkan kebaikan pada dirinya ataupun orang lain.


8. Harisun 'ala waqtihi- Kecekapan dalam memanfaatkan waktunya sehingga menjadikannya seorang yang pantang membuang waktu demi untuk melakukan kebaikan walaupun sedetik. Kerana waktu yang kita gunakan selama hidup ini akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah S.W.T.


9. Munazham Fi Syu'unihi- Teratur dalam urusannya hingga menjadikan kehidupannya sempurna dalam segala hal yang menjadi tanggungjawab dan amanahnya. Dapat menyelesaikan semua masalahnya dengan cara yang baik.


10. Nafi'un Li Ghairihi- bermanfaat bagi orang lain, sehingga menjadikannyaseorang yang bermanfaat dan diperlukan. Kewujudannya akan menjadi sebuah kebahagiaan orang lain dan ketiadaannya akan menjadi kerinduan pada orang lain.


Mudah-mudahan dengan 10 karakter di atas akan menjadikan kita lebih bermotivasi diri untuk dapat merealisasikannya dalam kehidupan kita. Ameen.. JOM MUHASABAH DIRI SETIAP HARI...  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails