Bicara Permata

Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia. Sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak lagi mampu bertahan. Belajarlah memaafkan walau dirimu terluka. Berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran. Hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada Allah walau Dia tak kelihatan..Bukti kasihNya, kita wujud di dunia pinjaman, Ada sebab bila berlaku sesuatu perkara dan yakinlah Allah menguji setiap hambaNya yang mengakui keimanan kepadaNya. .Jangan terlalu banyak berkhayal untuk jadi yang terbaik kerana hidup tak semudah itu, perihal kehidupan sebagai cermin dalam menilai pengabdian yang hakiki lagi abadi..Moga lelahmu dihargai Ilahi walau dicemuh insani..

-Kata-kata pujangga-
bloguez.com

Khamis, November 05, 2009

Cara Potong Kuku Rasulullah

Fuhh..dah 2 hari tak tulis blog...sibuk dengan projek menulis eBook...maklumla..sambil tulis ebook, sambil layan anak, layan suami..masak utk suami..utk anak2..basuh baju..sume keje rumah kene tengok..sampai nak potong kuku anak pun tak sempat...baru arini dapat potong kuku budak2 tu...sunat potong kuku hari khamis kan...ala..tapi kekadang tu,sebab sibuk punye pasal, tak ikut hari pun..bile mak diorang ni free, nampak pengetip kuku, trus potong.. kalau tunggu hari..mmg lupe..tu yang sampai panjang kuku anak tu..calar abis muka orang..



cakap pasal potong kuku, teringat kat satu emel yang pernah saye dapat dulu..pasal cara potong kuku Rasulullah...jom revise balik..same2 kita MUHASABAH diri..sekurang2nya dapat perbaiki tabiat buruk kite selame ni..


Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud:


" Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

·       Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk 
     kepadanya penyakit.(X)

·       Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.(x)

·       Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat (/)

·       Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit(X)

·       Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya
         kepapaan.(x)

·       Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.(/)
·       Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.(/)

So..hari yang disunatkan potong kuku adalah hari Isnin, Khamis dan Jumaat. Ingat, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. Walaupun ia hanya kuku tapi ia adalah sebahagian dari badan kita yang perlu kita hormati. Misalnya, kerat kuku ada adabnya selain ikut hari, kita juga perlu buang kuku tu pada tempat yang tidak kotor sebagaimana yang diajar, eloklah buang ke tanah kerana kita juga adalah unsur tanah, Bukannya tong sampah sekalipun tong sampah tu bersih.


Mulakan kerat kuku tu mulai dengan Bismillah dan selawat Nabi dan kerat start jari telunjuk sebelah kanan sampai habis tangan kanan, kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ibu jari tangan kiri dan Last sekali ibu jari tangan kanan.

Kalau kaki pula, mulakan dengan jari kelingking kaki kanan sampai kelingking kaki kiri. Itulah sunnah yang paling kuat dipegang selama ini walaupun ada banyak khilafnya.



1 ulasan:

  1. salam ukhwah kembali..
    dah jadi ibu rupanya.. =)
    Moga Allah rahmati setiap usaha akak...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails